Älä täytä itseäsi huonoilla kaloreilla kun voit tehdä sen laadulla ja hyvällä maulla :)

sunnuntai 30. joulukuuta 2012

PALAK PANEER

Eli Intialainen pinaattimuhennos.


Näin sunnuntaipuhteina valmistin palak paneeria. Olen kerran aiemmin koittanut tätä, mutta silloin ei oikein maistunut. Saatoin ehkä silloin käyttää pakastepinaattia, mutta suosittelen todella tuoretta pinaattia käytettäväksi.

Mä olen intialaisen ruuan ystävä. Musta tuntuu etten kyllästy siihen ikinä. Ja muutamia oikein maistuvia ruokia olen onnistunut tekemään itse. Voi jopa sanoa, että parissa intialaisessa ravintolassa olen huonompaa saanut. Aikaahan näiden tekemiseen menee, mutta on se sen arvoista. Ja jo niistä mausteista tulee hyvät tuoksut keittiöön.

PALAK PANEER

200 g pinaattia
200 g kotijuustoa
1 iso sipuli
4 - 5 valkosipulin kynttä
1,5 tl korianteria
1 tl kurkumaa
1,5 tl jeeraa
1 - 2 rkl kirkastettua voita
4 tomaattia
2 - 3 rkl raastettua inkivääriä (raastetaan kuorineen)
1 vihreä chili
2 dl turkkilaista jugurttia
suolaa


Pilkotaan sipuli, valkosipuli ja raastetaan inkivääri. Lisätään mausteet sulaan voihin ja pilkotut sipulit, valkosipulit ja inkivääri.

Pinaatit leikataan silpuksi ja tomaatit pieniksi paloiksi, kuten myös chili. Lisätään nuo pannulle ja annetaan kiehua hiljakseen n. 15 minuuttia.

Lopuksi lisätään kuutioitu kotijuusto ja jugurtti. Maustetaan vielä suolalla.

Nautitaan basmatiriisin kanssa.



Tässä on mun mielestä mausteita sopivasti, ei tule mitään mausteiden sekasoppaa. Ja tuo kotijuusto tulee kivan pehmeäksi. joku voisi sanoa, että purukumimaiseksi, mutta mä tykkään kun se on vähän venyvää. Jos mä jotain lisäisin, niin ehkä vahvemman chilin. Ei liian ettei pinaatin maku peity.

Nii, ja tuohon inkivääriin. Kuulin, että inkiväärin kuoressa on ne kaikkein terveellisimmät jutut. En nyt muista mitä, Mutta näin on sanonut eräs aasialaistaustainen lääkäri-setä.  Ja onhan siinä inkiväärissä kasapäin kaikkea terveydelle hyviä juttuja.

Mutta suosittelen, meillä lautaset tyhjeni hyvää vauhtia :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti